Akce

ODĚV A TEXTIL, LIBEREC 2014

Datum konání: 24. 9. 2014

V září se studenti naší školy zúčastnili 1. ročníku soutěže ODĚV A TEXTIL. Soutěž vyhlásila Střední průmyslová škola textilní Liberec pro žáky základních a středních škol. Soutěžilo se ve dvou kategoriích. Naši studenti předvedli 3 kolekce modelů z kategorie „Taková jsem já „ a 1 kolekci modelů z kategorie „ I technická textilie nás dokáže obléknout“. Kreativní vystoupení doplňovaly avantgardní účesy a pestré líčení manekýnek, které vytvořili žáci sami. Fandit a podporovat přijeli studenti 2.,3. a 4. ročníku naší školy.

Nově vyhlášená soutěž byla pro studenty další příjemnou zkušeností v rámci prezentace odborných škol.

Alena Hlavatá

Polsko – nečekaná inspirace…

Datum konání: 22. 9. 2014 - 26. 9. 2014

Pro mnohé je Polsko jen pojem na mapě, naši severní sousedé nebo si ho tradičně spojujeme se sítí tržnic a prodejců. Myslím, že pro studenty SŠOGD z Lysé nad Labem se změnilo vnímání Polska poměrně výrazně a snad navždy. Při několikadenním putování touto zemí v rámci projektu EU „Řemesla v moderní době“ navštívili škálu různorodých míst, památek i objektů.  Začali v historické Svídnici, které dominuje Unescem chráněný hrázděný kostel Míru.  Nedaleko je pak další historické město Wroclaw s množstvím sakrálních památek  a unikátní turistickou atrakcí – drobnými plastikami více než dvouset „krasnelů“ (trpaslíků, jejichž počátky sahají do éry happeningových protestů z 80.let 20.století). Dalším historickým městem byla Poznaň s královským hradem, který je spojen  i se jménem proslulé české královny Elišky Rejčky. Kromě Národního muzea, kde studenty potěšila expozice moderního umění, má Poznaň i řadu dalších atraktivit – třeba polední souboj kozlíků na radniční věži.  S dalšími postavami, které jsou výrazně spojeny s českými dějinami, jsme se potkali v Hnězdně. Nejen že tu je pohřbena česká Přemyslovna Doubravka, manželka Piastovce Měška, ale na dveřích místní katedrály  si lze „přečíst“ příběh našeho významného světce sv. Vojtěcha. Románské reliéfy jsou rovněž pod ochranou Unesco  a sledují Vojtěchův příběh od narození v Libici nad Cidlinou až po jeho mučednickou smrt, vykoupení a uložení ostatků v Hnězdně.  No a nedaleko Hnězdna je další unikátní  objekt. Takzvané „Polské Pompeje“ v Biskupimi  představují  odkrytou osadu z doby bronzové, její rekonstrukci a vlastně celý ohromný archeologický skanzen, který mapuje vývoj bydlení a života od pravěku do středověku.  Cesta Polskem pak směřovala stále na sever, do oblasti, která je spojena s působením řádu německých rytířů a k pobřeží Baltského moře. Nejprve jsme se ještě zastavili ve městě perníku – Toruni, kde si studenti  v místním muzeu upekli svůj vlastní perník, viděli rodný dům Mikuláše Koperníka, a  i zbytky prvního řádového hradu na své cestě. Pak už bylo na řadě pobřeží – oceánografické muzeum v Gdyni, nejdelší molo v Evropě - v Sopotech a bývalé hanzovní město Gdaňsk. V Gdaňsku jsme při cestě replikou historické lodi viděli ohromné loděnice i poloostrov Westerplate,  kde 1.září 1939 začala 2. světová válka. Navštívili jsme I historické jádro města s největší evropskou gotickou cihlovou katedrálou  panny Marie. Závěrem  našeho putování jsme absolvovali tříhodinovou prohlídku monumentálního hradního komplexu řádu německých rytířů v Malborku, kde se s námi Polsko a jeho historie rozloučilo. Nočním přejezdem jsme se vrátili zpět do Čech.  Ale nutné je závěrem říci, že Polsko nás překvapilo. Překvapilo množstvím památek, jejich údržbou a rekonstrukcemi, různorodostí míst, která tu lze navštívit, vstřícností obyvatel i přijatelnými cenami.  Ale vlastně všude jsme se tu setkávali i s povzdechem, že jsme jedni z mála Čechů, kteří si do Polska našli cestu. Asi by bylo na čase tento stav změnit. Polsko je snad nyní alespoň pro studenty naší školy zemí, kterou stálo zato navštívit a třeba se do ní i vrátit. A to je dobře, vždyť naše dějiny se propojují již více než tisíc let, naše jazyky jsou si blízké  a máme to do Polska opravdu jen „ co by kamenem dohodil“…

Monika Fandáková

Brno - Bienále Grafiky 2014

Datum konání: 3. 9. 2014 - 4. 9. 2014

Čtvrté ročníky oboru Grafických design absolvovali výjezd za novinkami a tím nejlepším co nabízí grafický design z Čech i ze světa. Letošním nosným tématem celé akce byl Grafický design, vzdělávání a školy. Tvorba mnoha renomovaných, ale i mladých, neokoukaných a zajímavých autorů byla rozdělena do tří základních výstavních prostor Moravské galerie v Brně.
Druhý den byli studenti objednáni na prohlídku funkcionalistické vily Tugendhat, zapsané mezi památky kulturního dědictví Unesco. Technické vychytávky, čistota a funkčnost vybavení nás všechny nadchla. Cestou zpět jsme ještě navštívili zrekonstruovanou sýpku v Letohradě, přeměněnou v obrovské muzeum řemesel. Každý si našel oblast, která jej zajímala. Škoda jen, že zde nebylo možné fotografovat.

Eva Nováková

Bonjour, Francie

Datum konání: 14. 6. 2014 - 20. 6. 2014

Česká republika má obvod hranic něco přes dva tisíce kilometrů. Při našem francouzském putování jsme najeli asi 4 tisíce kilometrů a pomyslně jsme tedy obkroužili naši zem téměř dvakrát.  Naše nohy a další části těla z toho rozhodně nadšené nebyly, ale ty zážitky… Když se v jednom kuse pohybujete po místech, která znáte jen z učebnic, filmů a obrázků, musí vás to poznamenat.

Naše cesta začala v sobotu 14. června v odpoledních hodinách na nádraží v Lysé nad Labem a tam také o týden později skončila. Ale lidé, kteří opouštěli autobus, už nebyli těmi samými, kteří do něj nastupovali. Byli totiž mnohem bohatší. Nikoliv skrze hmotné statky, i když v podobě suvenýrů asi částečně ano, ale hlavně měli obrovské množství zážitků, které patří mezi ty pozemské statky, které vám nikdo nevezme. Náročný program již po několikáté naší škole umožnil projekt EU, tentokrát s názvem Řemesla v moderní době.

Pokud jedete do Francie, většinou nevynecháte Paříž.  To je taková určitá povinnost, která ovšem potěší. My jsme začali pohledem na město z místa nejpovolanějšího – z Eiffelovky. Vystáli jsme si tradiční frontu a z 276 metrů jsme pak pozorovali život v rušném velkoměstě a jako na plastické mapě před námi defilovala ta tak dobře známá místa se stříbrnou Seinou uprostřed. Odpolední program byl výrazně vzdělávací. Čekal na nás slavný Louvre. Abychom si ho prohlédli zasvěceně a navštívili všechny prostory, které nabízí, potřebovali bychom alespoň týden. My měli jedno odpoledne. Přesto myslím, že se většina studentů už nesplete, když budou mít za úkol vyjmenovat nejdůležitější díla této slavné galerie. Viděli jich mnoho, nafotili jich mnoho a bezpochyby jich mnoho bezpečně uložili do své paměti. Tradičně nenadchla Mona Lisa, u které se tísnily davy turistů, ale ostatní Leonardova díla byla téměř opuštěná. Italská renesance a baroko zdobí slavnou Velkou galerii, která se tentokrát dala projít až nečekaně klidně, stejně tak i velká plátna Davidova s proslulou Napoleonovou korunovací či Rubensův cyklus pro Marii Medicejskou. Nádherný zážitek, krásná díla, ale pro dnešek to rozhodně stačilo. Musíme si něco nechat ještě na příští návštěvu…

A prohlídkou Louvru pro nás také prozatím Paříž skončila. Ještě jednou se sem vrátíme v závěru zájezdu.  Nyní nás však autobus odváží z Paříže směrem k Loiře, kde na nás čekají tři reprezentativní vzorky známých zámků.  My si  prohlédneme královský Chambord, který ukrývá geniální schodiště navržené Leonardem da Vincim, Chenonceau, proslulý zámek šesti žen, kde mají pro české návštěvníky i  česky psaného průvodce a Villandry s překrásnými zahradami.

Další den začínáme prohlídkou gotického skvostu – katedrály v Chartres s magickým labyrintem a uchovaným údajným rouchem Panny Marie. Odtud se přesuneme do malebných zahrad slavného impresionistického malíře Clauda Moneta v Giverny, kde si každý musí alespoň vyfotit známé můstky s lekníny… i když mnohý ze studentů by jistě raději vzal do ruky paletu a štětec… Na to však v náročném programu nezbývá čas. Dnes na nás čeká ještě Rouen, město spojené s posledními dny Johanky z Arku. Historické jádro nezvykle ozvláštňuje moderní kostel spojený právě s Johankou.

Následující den začínáme v dalším historickém městečku – Bayeux. Zde v impozantní budově místního muzea  uchovávají velkou vzácnost. Slavnou tapiserii, která na téměř 70 metrech délky znázorňuje dobytí  Anglie Normany s rozhodující bitvou u Hastings v roce 1066. I zde myslí na českého návštěvníka v podobě česky namluveného audioprůvodce.  No a z Bayeux se již vydáváme k světoznámé dominantě atlantského pobřeží – klášteru Saint  Michel. Obrysy slavného kláštera s malým městečkem vidíme již z dálky. Drobná silueta s každým kilometrem  roste, až stojíme na parkovišti nedaleko kláštera. Okolí kláštera se v současné době proměňuje, staví se nový most, který vystřídá známou hráz a na úpatí Mont St. Michel nás doveze z parkoviště ekologický autobus. Společně s davy turistů stoupáme až na vrchol, kde vstupujeme do ohromujících prostor klášterní budovy.  Bohužel před několika hodinami nastal odliv, takže moře vidíme jen kdesi daleko. Místo vzdouvajících se vln oceánu dole pod sebou na pohyblivých píscích vidíme jen skupinky nadšených turistů, kteří si tu (doufejme s průvodcem) dopřávají  neobvyklý zážitek. Ale ani na tomto místě nám není dáno strávit příliš mnoho času, vracíme se k autobusu a odjíždíme do malebného přístavního městečka Saint Malo. Někteří tu volí procházku po hradbách, jiní zase konečně smočí nohy při pravé oceánské koupeli. Tentokrát je odliv výhodou . Ale ani zde nám dnešní náročný den nekončí. Čekají nás ještě pravěké megalitické stavby v Carnacu.  Neuvěřitelně dlouhé řady menhirů, které tu poskládali naši předkové, jsou dodnes záhadou. Jde o kultovní místo ? Je to pravěký kalendář nebo přistávací dráha pro mimozemšťany? Nevíme to a vědci o účelu obrovských kamenných bloků dodnes vedou spory. To jim ovšem neubírá na kráse. Ba právě naopak, tajuplný nádech místa je v tomto případě pozitivním zážitkem. Možná by prozaická pravda atmosféře kolem pravěké stavby jen ublížila. A tak společně se zapadajícím sluncem opouštíme poslední místo, které jsme v Bretani chtěli navštívit. Ještě se nedaleko vyspíme a ráno pak vyjedeme směr Paříž, kde si uděláme ještě jednu zastávku, projdeme se kolem katedrály Notre Dame, Elysejskými poli se někteří vydají až k Vítěznému oblouku,  zastavíme se u Centra Pompidou, abychom den zakončili romantickou plavbou po řece Seině, při které se naposledy rozloučíme se slavnými pařížskými památkami a vlastně i s celou Francií.

Osvětlená Eifelovka nám svítí na cestu, když opouštíme Paříž a my se vydáváme na poslední tisícovku kilometrů do Čech.  Náročnost cesty a únava nás zcela pohltila. Viděli jsme spoustu krásných věcí, ale stejně tak se už nyní těšíme domů. Řekněme si tedy lehce upravenými slovy českého básníka, která naše dojmy vystihnou zcela přesně :“Bylo to překrásné, ale bylo toho dost“.

Mgr.Monika Fandáková

Výjezd do Prahy za inspirací

Datum konání: 14. 5. 2014

Ve dnech 13. a 14. května navštívily třetí ročníky grafického designu některé právě probíhající výstavy. Jednalo se o retrospektivní výstavu Bohuslava Reynka ve Valdštejnské jízdárně, kde byl k vidění ucelený průřez jeho grafických listů s náboženskými náměty.

Další zajímavou prohlídkou byla návštěva muzea Kampa v Sovových mlýnech. Prohlídka byla zaměřena především na výstavu českého malíře světového významu Josefa Šímy a sbírku artefaktů manželů Kolářových.

Velmi cenným inspiračním přínosem byla komentovaná prohlídka výstavy „Kámen, barvy, papír“ v galerii Hollar. Na výstavě autorských originálních litografií z dílny Petra Korbeláře byl přítomen osobně mistr tiskař P. Korbelář a na konkrétních tiscích vysvětlil technologické postupy a odpověděl na dotazy našich studentů.

Mikuláš Kavan

Tim Burton a jeho svět

Datum konání: 7. 5. 2014

Studentky prvních tří ročníků oboru Oděvní design vyrazily poznat svět Tima Burtona. Tento slavný režisér, výborný výtvarník a autor mnoha návrhů filmových postav  a jejich kostýmů, uspořádal v Praze, v domě U Kamenného zvonu, výstavu svých výtvarných návrhů, obrazů a inspirací. Výstavní prostory původního gotického domu byly reprezentativním místem, které jako by samo navozovalo tajuplnou atmosféru a prostředí pro jeho, někdy až morbidní, filmové postavy. Celou výstavou nás provedla příjemná průvodkyně, která nás na závěr pozvala do koncertního sálu, kde studentky mohly alespoň na chvíli popustit uzdu své fantazii a inspirovány shlédnutou výstavou vytořit návrhy oděvů.

Ing. Eva Nováková

Za památkami UNESCO a ještě kousek dál…

Datum konání: 14. 4. 2014 - 16. 4. 2014

UNESCO, organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu, jejíž zkratka pochází z anglického  United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization,  má řadu úkolů.  Jedním z nejpodstatnějších je ochrana kulturního dědictví naší Země. Organizace vznikla po druhé světové válce, kdy se tento úkol stal nanejvýš aktuálním. Dnes UNESCO sdružuje na dvě stovky  zemí  a  chrání na stovky unikátních objektů  po  celém světě. Naše země se v celkovém seznamu může pyšnit dvanácti  položkami.  Většina obyvatel Čech si alespoň některé z nich dokáže vybavit, žáci a studenti ve školách je dokáží vyjmenovat… Ale málokdo se může pochlubit tím, že všechny navštívil. A protože viděné a prožité utkví v našich vzpomínkách mnohem déle než přečtené či naučené, rozhodli jsme se uspořádat  cestu po památkách UNESCO České republiky. Díky projektu „Řemesla v moderní době“  financovanému  EU jsme se mohli vydat na třídenní putování po krásných koutech naší země a na vlastní oči shlédnout místa, která v celosvětovém měřítku patří mezi největší unikáty. Většina studentů má možnost pravidelně navštívit Prahu či Kutnou Horu – tedy dvě města , která jsou z historického hlediska nejstaršími městskými centry chráněnými UNESCO v Čechách . Ostatní památky již jsou od naší školy docela daleko, a tak jsme zvolili možnost třídenního putování nyní na jaře a navazující dvoudenní cesty poté na podzim.   Mezi  osmi nyní navštívenými objekty byla i jedna zcela originální technická památka, která dosud mezi památky UNESCO nepatří. Šlo o velkolosinskou ruční papírnu. Vzhledem k tematickému zaměření projektu (Řemesla) by však byla velká škoda si malou zajížďku k papírně neudělat. A právě návštěva výroby ručního papíru patřila mezi největší zážitky… Věděli jste třeba, že jeden list papíru má v ruce 32 lidí, než  opustí papírnu ? Že funguje nepřetržitě již od roku 1596 ? A že jedna z majitelek skončila na hranici při velkém čarodějnickém procesu, kterým velkolosinské a šumperské panství neblaze proslulo ? Tyto a mnoho dalších informací získáte při zajímavé výpravě do útrob nejstarší a také jediné ruční papírny u nás.  Na programu dále byl překrásný renesanční skvost – zámek v Litomyšli, olomoucký sloup Nejsvětější Trojice, komplex zahrad a zámek v Kroměříži, vila Tugendhat v Brně, Lednicko – valtický areál, bazilika sv. Prokopa a židovské město v Třebíči, či poutní kostel Jana Nepomuckého u Žďáru nad Sázavou.  Za velmi nepříznivého počasí bylo sice cestování poměrně vyčerpávající, ale překvapivě to nebylo na tvářích studentů vůbec znát.  Různorodost , krása i unikátnost památek, které jsme navštívili, musely zapůsobit na každého. Jak již jsem zmínila na začátku, prožité a viděné v nás zůstává . Myslím, že čtyři desítky studentů SŠOGD v Lysé nad Labem prožily před Velikonoci intenzivní kulturní zážitek, který jistě mnohokrát zúročí… minimálně u nadcházejících maturit.

Monika Fandáková, SŠOGD Lysá nad Labem

Centrum současného umění DOX

Datum konání: 17. 3. 2014

Žáci školy vyrazili na výstavy v Centru současného umění DOX. První z nich byla - Plakát v souboji ideologií 1914-2014, na níž se seznámili s vývojem témat, zpracováním a různých technik plakátové tvorby v průběhu sta let. Dále pak navštívili přidružené výstavy - Kde domov můj, výstava 138 studentů vysokých škol z České republiky, Rumunska a Velké Británie na téma české státnosti či národního uvědomnění a Zóna
v pohybu, kde se mohli seznámit s projevy současného umění na poli intermediální tvorby bývalých i současných studentů naší významné multimediální umělkyně Adély Matasové.

Viktor Takáč

Národní divadlo

Datum konání: 12. 2. 2014

Ve středu 12. 2. 2014 se v rámci projektu Řemesla v moderní době uskutečnila exkurze do Národního divadla v Praze. Exkurze byla organizována především pro studenty třetího ročníku tak, aby navázala na výuku témat vyučovaných v předmětu dějiny výtvarné kultury (výstavba a výzdoba Národního divadla, umělci generace Národního divadla).
Odpoledne jsme absolvovali komentovanou prohlídku historické budovy Národního divadla. Studenti si mohli prohlédnout prostory divadla - hlediště, jehož nástropní malby s alegoriemi umění vytvořil František Ženíšek, a oponu, na které ztvárnil Vojtěch Hynais ideu budování Národního divadla českým národem. Dalším prostorem, se kterým se studenti detailně seznámili, byl foyer ND. Zde se nachází řada bronzových plastik, z nichž nejvýznamnější je alegorie Hudby od J. V. Myslbeka, ale především fresková výmalba stropu, podstropních lunet a stěn, kterou vytvořili Mikoláš Aleš a František Ženíšek.
N
ádherným zážitkem byla procházka po terase ND, kde zapadající slunce zintenzivnilo umělecký výraz ohromných bronzových trig a vznešených kamenných plastik Apollona a devíti Múz, dekorujících balustrádu terasy, vytvořených sochařem Bohuslavem Schnirchem.
E
xkurze byla završena zhlédnutím večerního představení. Z repertoáru činohry ND jsme vybrali klasické dílo od J. K. Tyla – Strakonického dudáka. Tato pohádka o lásce Švandy a Dorotky kouzelně  zpřítomnila příběh našeho Národního divadla, do kterého jsme směli vstoupit.
N
a závěr bych chtěla pochválit všechny zúčastněné studenty, v  průběhu celého náročného programu exkurze byli opět ukáznění, spolehliví a vnímaví k uměleckým hodnotám.

Bc. Jana Dörflová

Míšeň, Drážďany

Datum konání: 17. 12. 2013

Poslední adventní týden jsme se vydali se třídou 4.G do nedaleké metropole Saska – Drážďan. Vzhledem k tematice projektu „Řemesla“ se nabízelo spojit Drážďany s Míšní. V Míšni se totiž zrodil evropský porcelán a roku 1710 byla otevřena první porcelánka na našem kontinentu. Dodnes se tu vyrábí porcelán stejně jako před lety, vše je ruční výroba a tu si může návštěvník ve výborně vymyšlených interaktivních dílnách prohlédnout. Současně i místní muzeum nabízí vývoj míšeňského porcelánu. Nikdo ze studentů už nezamění míšeňský porcelán za jiný, protože tu lze velice dobře prostudovat i vývoj světoznámé značky této unikátní výrobny.

Z Míšně jsme se přesunuli do Drážďan, kde následovala komentovaná prohlídka Muzea starých mistrů v budově Zwingeru. Dá se předpokládat, že Sixtýnskou Madonu již pozná každý student 4.G stejně jako například Rembrandtův autoportrét se Saskií či něžnou dívku, která si čte dopis u otevřeného okna od Vermeera. Kromě Zwingru jsme si prošli i malebné centrum Drážďan, obdivovali monumentální obnovu válkou zničeného kostela Frauenkirche nebo si mohli zopakovat historii saských Wettinů na porcelánovém knížecím průvodu v Augustusstrasse.